Andrea lærer dansk. Erik møder en anden kultur

Unge får indsigt i dansk sprog og kultur, mens ældre får udsyn til den store verden. Elderlearn er det perfekte match for udenlandske sprogstuderende og isolerede ældre på plejehjem.

Af Svend Løbner og Michala Linn

Det kan man vist kalde en win-win-situation. Unge Andrea fra Chile får indsigt i dansk sprog og samfund, og Erik fra Danmark får udvidet sin verden, når han mentalt kommer ud af sin kørestol.

Elderlearn hedder konceptet, hvor unge flerkulturelle møder ældre pensionister et par timer om ugen. Navnet kan bedst oversættes som ældrelæring. I samtalerne får unge flygtninge, migranter og udenlandske studerende og arbejdere øvet sig i at tale dansk, mens de ældre får selskab og venskab og nogen at fortælle deres livshistorie og livserfaringer til.

For Andrea Belin Himènez Lorens og Erik Svend Bording Holmby er Elderlearn et perfekt match. Andrea studerer jura på Københavns Universitet og er i gang med sin kandidat. Hun er dansk gift, men har kun været i Danmark i to år. Erik har været IT-medarbejder i Siemens siden han var ung.

Et frisk pust udefra

Vi møder Erik på plejehjemmet Kildevæld, hvor han sidder på tagterrassen og nyder solens varme stråler og udsynet til verden over tagene på Østerbro. Kort efter kommer Andrea op og vi finder sammen et lokale, hvor vi kan tale sammen i ro og mag.

Hvordan er det at få Andrea på besøg?

– Det er et friskt pust udefra, fortæller Erik. – Og så kan jeg jo fortælle lidt om mig selv og Danmark. Om politik og vores Folketing, og om hvordan det fungerer i Danmark. Det er givetvis anderledes end der, hvor Andrea kommer fra. 



Erik vender sig mod Andrea:

– Du har fortalt meget om, hvordan det var i Chile, hvordan du trives her, og hvordan det er at leve i et andet land. For dig er det jo lige så spændende, som det ville være for mig at komme til Chile.

Hvad giver det dig at komme her, Andrea?

– Først troede jeg, at det var mere formelt, sådan at hvis jeg for eksempel havde nogle lektier, så kunne han hjælpe mig med det. Men sådan er det ikke. Det er mere som at tale med en ven. Jeg ser frem til at være sammen med ham. Det er sjovt, for han har så mange interessante historier fra sit liv.

Hvad er bedst – lektielæsning eller livshistorier?

– Det er, når han fortæller om sine oplevelser. Lektierne kan jeg lave selv derhjemme, men at tale med andre – det kan jeg ikke selv.

Lærte tysk på én måned

Det var netop det at lære sprog ved at tale med ældre, der inspirerede Andreas Reventlow til at starte Elderlearn. 

– Jeg arbejdede én måned som fuldtidsbesøgsven på et plejehjem i Tyskland. I starten kunne jeg knap tale tysk, bagefter startede jeg på universitetet i Wien og bestod mine fag på tysk, fortæller han på hjemmesiden.

Han var på udveksling i Wien i forbindelse med sit universitetsstudie. Eneste erfaring med tysk syv måneders aftenskole to gange om ugen.

– Jeg havde kun én måned til at blive god nok til at starte på universitetet. Heldigvis fik jeg kontakt til et plejehjem i Essen i det vestlige Tyskland. De sagde, at de altid manglede nogen, der ville komme og tale med de ældre, fortæller han.

Andreas Reventlow rejste sporenstregs til Essen og talte tysk med de ældre og medarbejderne uafbrudt i syv timer, fortæller han.

– Jeg var meget træt, da jeg kom hjem, men jeg havde aldrig lært så meget tysk på én dag.

Og det gode var, at de ældre kun talte tysk. De slog ikke over i engelsk, som Andreas’ tyske venner gjorde.

– Efter en måned på plejehjemmet tog jeg til Wien og startede på universitetet. Jeg kunne følge med i timerne, selvom de var på tysk. Til sidst gik jeg til fire eksaminer på tysk. Jeg bestod dem alle, fortæller han på Elderlearns hjemmeside.

Mød Andreas Reventlow og hans cofounder Nicklas Stenfeldt her:



’Danskerne er meget åbne’

Tilbage på plejehjemmet på Østerbro er sproget også en bro til forståelse for, hvordan det danske samfund er indrettet. Her har Andrea set nye sider ved demokratiet:

– Der er mange partier, og først troede jeg, at det var specielt at have en dronning, for det har vi ikke hjemme i mit land. Men jeg synes også, at det er en god ting, at statsministeren kan udskrive valg, hvis befolkningen er utilfreds med regeringen. I Chile bliver der kun udskrevet valg hvert 4. år.

Hvordan er du blevet taget imod af danskerne? Nogle mener, at danskerne er meget private og lukkede…

– Nej, det er ikke min oplevelse. Jeg har mange danske venner. Jeg går til fitness, hvor jeg har mødt mange danskere. Det er min oplevelse, at de er meget åbne over for mig.  

Og åben, det et Erik også. Det åbner hans verden:

– Man får indblik i, hvordan det er at være udlænding i Danmark. Jeg har jo også prøvet at leve i udlandet i en længere periode. Jeg var i München, og jeg har også været i Frankrig og Thailand og undervise i EDB. Så jeg var allerede vant til andre kulturer. 

Er det godt for Danmark, at vi nu er blevet et mere multikulturelt samfund:

– Det synes jeg da. Man bedømmer mere sit eget land og sine egne samfundsforhold, jo mere kontakt man har med andre lande og systemer. Man sammenligner. Vi kan både lære de andre noget, og de kan også lære os noget. Det er ”give and take”.

Danmark kan lære verden at være mere lige

Vi bevæger os op i helikopterperspektiv og spørger: Hvad kan Chile lære af Danmark, Andrea?

– Mange ting. Vi kunne lære mere om lighed, svarer Andrea og nævner de mange protester og demonstrationer, som har præget Chile siden oktober. Borgerne er utilfredse med højere leveomkostninger og højere billetpriser på offentlig transport. Fredag den 25. oktober gik over 1 million mennesker på gaden i den største demonstration i Chile nogensinde. 

Andrea fortæller om forholdene bag facaden i et land, der ellers i statistikken ser ud til at være økonomisk stabilt:

– Det er fordi, man måler velstanden i gennemsnit per indbygger. Der er megen ulighed, og de rigeste er rigtig rige. De allerrigeste trækker gennemsnittet op. Men leveforholdene er så forskellige, og nu har folket fået øjnene op for det og protesterer. Situationen er kritisk nu. Så vi kunne lære af Danmark at være mere lige.

Lande, kulturer og mennesker er forskellige. Det erfarer både Andrea og Erik gennem deres samtaler. Men de er også lige. Nøglen er samtaler og samvær der udvikler sig til venskab. Elderlearn er win-win for både unge og ældre.

Læs mere på www.elderlearn.dk.