DF kaster igen grus i mediemaskinen

DEBAT: Dansk Folkeparti brokker sig over, at ordet jul udskiftes med vinter. Men sagen har ingen gang på jorden. Det har til gengæld de satiriske gensvar på provokationen.

Af Svend Løbner, redaktør

Det er en kilde til evig undren, at Dansk Folkeparti igen og igen formår at kaste grus i mediemaskinen. Og at de fleste medier blot følger efter som lemminger.

Aviser, radio og tv skal ellers være gatekeepere og holde den mest outrerede ordflom fra at forurene mediebilledet.

Men når politikere spreder ligegyldige modsætninger på sociale medier, er det fristende for journalister at følge nyhedskriteriet ”konflikt” på bekostning af ”væsentlighed”.

Det skete i den forløbne uge, da DF’s gruppeformand Peter Skaarup først kritiserede møbelkæden IKEA for at erstatte julesæsonen med ”vinterfest” og senere kritiserede dagligvarekæden ALDI for at sælge ”vintermedister” i stedet for ”julemedister”.

Problemet er blot, at IKEA disker op med masser af juletilbud, og at ALDI fortsat sælger masser af julemedister, som i øvrigt indeholder andre krydderier og dermed er et andet produkt.

I samme boldgade er FØTEX blevet kritiseret for at sælge ”vinterboller” i stedet for ”juleboller”. ”Et knæfald for islam,” skriver en facebookbruger.

Problemet er igen blot, at FØTEX stadig bager og sælger juleboller.

Senest har DF’s formand Kristian Thulesen Dahl nedværdiget sig til at lave en Facebook-video, hvor han på skrømt hylder vintertræet, vintermaden og vintergaverne for derefter at formane til at holde de danske juletraditioner i hævd.

Men hov! Som komikeren Mazen Ismail gør opmærksom på: Julen kommer fra Mellemøsten, julemanden fra Tyrkiet og juletræet fra Tyskland. Og i Libanon og mange andre mellemøstlige lande fejrer man faktisk jul med kors, bånd og stjerner og det hele.

Hele jule-vinter-debatten må undre internationale observatører. Mens Trump står over for en mulig rigsretssag, Iran myrder demonstranter, og jorden sveder under klimaforandringerne, er vi i Danmark optaget af vinterfest, vintermedister og vinterboller!

Sociale medier har ingen gatekeepere til at holde idiotiske opslag ude af mediestrømmen. Problemet er, at traditionelle medier åbenbart heller ikke har det.

Sagen viser mest af alt, at Dansk Folkeparti ikke har andet at byde ind med end at skabe modsætninger, fjendebilleder og had i misforstået nidkærhed for at bevare dansk kultur.

Heldigvis er ene opslag efter det andet dukket op på sociale medier for at trøste Skaarup og DF: Vinterdæk kan kaldes juledæk, vintertid kan omformuleres til juletid og så fremdeles.

Den havde DF nok ikke lige set komme. Men de bør glæde sig. For er der noget, der præger dansk kultur, så er det humor og satire. Skøre indfald er et effektivt middel mod vinterdepression.

Eller skal vi kalde det juledepression?

Indlægget er bragt i Avisen Danmark i dag.