Jøder, kristne og muslimer bygger fælles helligdom

Byggeriet af House of One er begyndt i centrum af Berlin. Synagoge, kirke og moské er bygget sammen med adgang fra et fællesrum til bøn og læring.

En gruppe jøder, kristne og muslimer i Berlin tør nu tage konsekvensen og markere, at der er mere, der forener end adskiller de tre monoteistiske religioner.

Lige nu er gravemaskinerne i gang med at forvandle P-pladsen på Petriplatz i centrum af Berlin til et vartegn for enhed mellem jødedom, kristendom og islam og for spiritualitet i det hele taget.

House of One bliver en helligdom med hhv. synagoge, kirke og moské, men også en stor forhal med plads til alt fra foredrag til fællesbøn.

Sådan vil den fælles helligdom se ud, når den er færdig. Arkitekt Kuehn Malvezzi.

Forbundsstaten støtter

Projektet har været undervejs siden 2011, der er blevet talt og tegnet en del, men nu er det prestigefyldte projekt begyndt at materialisere sig.

I januar blev det første spadestik taget, og nu er udgravninger undervejs, inden fundamentet støbes og bygningen rejses. Projektet har flere gange modtaget støtte fra den tyske forbundsregering – senest 10 millioner euro.

Kirke under jorden

Matriklen tæt ved Berlinmuren i det tidligere Østberlin var tidligere hjemsted for Petrikirche, der blev jævnet med jorden af DDR-styret. Resterne af kirken ligger under jorden og bliver lige nu udgravet for at den kan blive bevaret som turistattraktion under den ny helligdom.

House of One kommer til at ligge tæt ved den gamle grænse mellem Øst- og Vestberlin ved den store hovedvej mellem Warzawa og Paris. Petriplatz er netop det sted, hvor Berlin siges at være grundlagt som by så tidligt som 1237.

Udgravningen af den gamle Petrikirche er i fuld gang. Foto: Samuel André.

Et fælles bedehus

House of One får en fælles forhal med plads til omkring 100 personer. Herfra går man ind til henholdsvis en synagoge, en kirke og en moské, der alle er lige store. Rummene har skydedøre, så det hele kan slås sammen til én helligdom, der dels skal bruges til foredrag, rundvisning af skoleklasser og turister og dels bederum for alle tre monoteistiske religioner.

I et researchinterview med initiativtagere fra de tre religioner har min kollega Michala Linn og jeg spurgt ind til bevæggrundene for projektet.

– House of One er et hus, hvor de tre monoteistiske religioner kan bede sammen og lære af hinanden, fortæller Frithjof Timm, der er teologisk konsulent på projektet.

På samme niveau

 – Idéen er, at vi er ligeværdige, supplerer den jødiske kantor Esther Hirsch og tilføjer: – Normalt er vi enten værter eller gæster. Men vi vil ikke være gæster mere. Vi vil være på samme niveau. Samtidig vil vi kunne føle os hjemme i vores egen tradition og vise denne tradition frem. Der vil være stor mangfoldighed.

– Vi ”tvinger” faktisk mennesker til at møde hinanden, fortæller imam Osman Örs. – Med det samme du går ind i House of One for at tilbede i moskéen, må du først gå igennem det fælles rum. Du bliver simpelthen nødt til at møde de andre.

Inden længe rejser sig en bygning for de tre monoteistiske religioner her. Foto: Samuel André.

Eksistensen er nok

Men hvilke mødepunkter og udfordringer stiller teologien i de tre religioner? Her blev jeg overrasket af initiativtagernes svar:

– Vi er til, og det er nok, begynder Esther Hirsch. – Vi behøver ikke at tale om teologiske emner. Hovedsagen er: Vi er her, og vi er nødt til at acceptere hinanden, som vi er.

– Arkitekturen indbyder til at overskride grænser, fortsætter Omar Örs. – Vi er meget opmærksomme på synkretisme, men vi er også nødt til at komme sammen og udfordre hinanden. Vi bruger fællesrummet sammen – måske vil det blive et fællesrum for bøn. Men selv i fællesbøn og fredsbøn vil enhver bede ud fra sin egen tradition.

– Vi kommer sammen for at vise, at vi alle er mennesker, siger Frithjof Timm. – Vi har forskellig tro, men vi kan leve i fred og være venner. Religion er en hjælp til fred i verden.

Nedbryder fordomme

– Huset repræsenterer også de udfordringer, vi har som mennesker – miljøbelastning, fattigdom og øget nationalisme. Disse udfordringer kan vi måske løse, hvis vi arbejder sammen, siger Omar Örs.

House of Ones centrale beliggenhed har betydning, mener Frithjof Timm:

– Dette er Berlins centrum og et knudepunkt mellem øst og vest. Det er det rette sted i rette tid.

– Jeg tror dette hus er, hvad vores samfund behøver, konkluderer Esther Hirsch. – Vi kender jo ikke hinanden. Vi kender ikke vores naboer, deres traditioner, og hvor de kommer fra. Men i dette hus kan vi møde hinanden, stille spørgsmål og dermed nedbryde fordomme.

Initiativtagernes fælles charter kalder House og One for et bedehus og et læringshus. Det er processens to tandhjul: At lære hinanden at kende og at bede sammen.

Foto: Samuel André