Sårbar kunst udvider beskuerens horisont

Kunstmessen Handi-Art i Næstved gav hudløst ærligt billede af kunstneres ordløse tanker og følelser. Førstepræmien gik til Christine Louise Hansen.

Af Marianne Olsen

Kunstnernes særegenhed blev en udvidelse for den besøgende.

Så kort kan indtrykket fra den internationale kunstmesse, Handi-Art, i Næstved udtrykkes. Messen fandt sted i Næstveds Gamle Ridehus på Grønnegades Kaserne i dagene den 21.-23. august.

Handi-Art retter skarpt fokus på såkaldt ”Outsider-kunst” og menneskene bag denne type kunst, mennesker med psykiske eller fysiske handicaps. De deltagende kunstnere kom fra Norge, Polen, Spanien og Tyskland.

Hudløs ærlighed  

”Udstillerne kommer med værker der med garanti vil bevæge og sætte beskuerens tanker i gang, da kunstværkerne præsenterer et hudløst ærligt billede af kunstnernes hverdag og de tanker og følelser, der kan være svære at beskrive med ord,” står der i pressemeddelelsen.

Det karakteristiske for den ikke-litterære kunst.

Men man skal ikke tage fejl, og det har netop skærpet opmærksomheden i udstillingens mange udtryk, at erkende kunstnernes sårbarhed eller fysiske og psykiske ’funktionsnedsættelse’. Man spørger sig selv om det mon kunne tænkes at det er samfundet, der er dysfunktionelt?

Mens samfundet udenfor leverer en struktur, som stiltiende er accepteret af flertallet, ser vi en struktur i kunsten, når der er tale om rigtig kunst, når den kommer inde fra det sårbare sind og arbejder sammen med det sikre håndværk.

Indbyrdes omsorg og kammeratskab

Inden afskedsreceptionen den 23. august blev det betonet at kunstnerne havde støttet hinanden, at de havde været der for hinanden i de omgivelser, der for mange af deltagerne var fremmede. Det kan virke skræmmende. Men en atmosfære af venlighed, glæde og åbenhed fyldte Gamle Ridehus.

Accept af forskelligheder

Og vel at mærke: her var ingen grund til at se bort fra tro, sprog eller handicap, tværtimod: bevidstheden om hver enkelt deltagers særegenhed var inspirerende og blev også en udvidelse for den besøgende.

Kulturmessen sluttede med Jeppe Cecil Pers’ tale og uddeling af diplomer og præmier. Førstepræmien gik – helt klart for enhver – til Christine Louise Hansen.

Herman Gonzalez stod for de mange måneders planlægning, der skal til for at sådan et projekt kan lykkes.   Jeppe Cecil Pers var koordinator fra kultKIT2 for den tyske deltagelse over grænsen.

Næstved kulturforening stod for arrangementet. Foreningen er for alle, uanset tro, kultur, sprog og handicap. Næste års kunstmesse er allerede fastlagt til 19.-21. august 2020.