SAS-film afslører ekstremisters hykleri

SAS fik shitstorm, og filmproducent fik bombetrussel, blot fordi en reklamefilm viser, hvordan kulturelt samspil udløser kreativ energi.

Leder af Svend Løbner, redaktør

Hvad er virkelig skandinavisk? Absolut intet!

Sådan indleder SAS en reklamefilm, som har fået nationale ekstremister til at iværksætte en shitstorm på sociale medier mod flyselskabet og sende en bombetrussel mod det reklamebureau, som har produceret filmen.

Filmens pointe er, at intet er skandinavisk isoleret set, men importeret udefra, tilpasset og gjort til vores eget. Den demokratiske styreform stammer fra Grækenland. Forældreorlov kommer fra Schweitz. Og vindmøllerne blev opfundet i Persien. Ja, selv så ikoniske produkter som rugbrød, smørrebrød og lakrids kommer udefra – fra hhv. Tyrkiet, Holland og Kina.



Med filmen har SAS og reklamebureauet fanget virkeligheden. Vi lever i en global verden, hvor inspirationen flyder på tværs af kontinenter og kulturer former og beriger hinanden.

No big deal!

Og dog. SAS-reklamen virker truende på nogle mennesker, hvis skrøbelige identitet øjensynlig hviler på, at kultur er noget geografisk begrænset. De er så bange, at de reagerer med hadbeskeder på Facebook og trusler om at sprænge bomber i gaderne.

Gæt, hvor den virkelige fare kommer fra? Ikke fra den multikulturelle globale virkelighed. Men fra den monokulturelle nationalistiske indbildskhed.

Jo, vi kan gå med til at rejse udenlands på ferie og nyde andre landes gæstfrihed. Vi tager endda souvenirs med hjem, hvis pris vi helt ublu har pruttet ned til håndører.

Jo, vi vil da også gerne have kinesiske mobiltelefoner, hvis batterier er lavet af metaller, som småbørn i DR Congo har gravet frem i mørke, snævre miner med deres bare hænder.

Og jo, så kan vi da godt lide at spise en italiensk pizza, nyde mongolian barbeque og klemme en shawarma ned i ny og næ.

Vi vil have lov til at nyde, opdage og udnytte, når det passer os og kommer os selv til gavn. Vi vil have verdens produkter herop, men verdens mennesker holder vi i strakt arm. Vi vil have lov til at udvinde udviklingslandes naturressourcer, men vi sætter toldmure op for at de ikke skal tjene for meget, når de handler med os. Og ingen skal fornærme os med, at de produkter, vi selv er så stolte af og som skal sælge vores brand i resten af verden, blot er videreudviklede kopier.

De nationale ekstremister, som angiveligt står bag de aktuelle hadbeskeder og bombetrusler, har slet ikke fattet pointen: Vi lever i en global verden. Vi er alle del af den menneskelige familie. Og al kultur – helt fra mad og musik til håndmadder og møller – opstår i sociale sammenhænge.

Jo mere vi isolerer os, jo mere kvæler vi vores egen kreativitet. Men jo mere, vi interagerer med andre, jo mere frigør vi os selv og hinanden. Det er den sociale og globale interaktion, der udløser kreativ energi.

Tak, SAS, for at minde os om det!